CERCADOR D'ANIMALS

Classificació:Hàbitat:Continent:Alimentació:

Boa de la sorra

  • Hàbitat Natural
  • Ubicació al zoo
  • Escolta'l
Distribució geografica:

Distribució geografica:

Nord i centre de l’Àfrica Oriental i l’extrem sud de la península Aràbiga.

  • Nom científic:
    • Eryx colubrinus 
  • Taxonomia:
    • Classe: Reptilia 
    • Ordre: Squamata 
    • Família: Boidae 
  • Biologia:
    • Zona d'orígen: Àfrica 
    • Hàbitat: Sabana 
    • Vida social: Solitària 
    • Alimentació: Carnívora 
  • Classificació:
    • Rèptils 
  • Característiques físiques:
    • Longevitat: 7 - 8 anys 
    • Pes en néixer:  
    • Pes mitjà: 80 - 120 g 
    • Llargària: fina a 65 cm 
  • Reproducció
    • Reproducció: Ovovivípara 
    • Incubació: 4 mesos 
    • Nombre d'ous: 6 - 20 ous 

Grau de risc de l'espècie

Red list: Escala de situació de l'espècie segons la IUCN

Grau de risc de l'espècie no evaluada

Parts del cos destacades

Descripció

És una petita serp excavadora que no acostuma a superar els 65 cm de longitud. De cos corpulent i massís, el cap gairebé no es distingeix del cos. Té els ulls molt petits amb pupil•la elíptica vertical. La cua és molt curta, les escates del cos són petites i lleugerament carenades, mentre que les del cos presenten un aspecte granulós.

El color de fons és blanquinós, groguenc, ataronjat o cremós, amb taques fosques irregulars marrons o vermelloses al llarg del dors. La zona ventral presenta una tonalitat encara més clara, amb petites màcules no sempre presents.

Es distribueix pel nord i el centre de l’Àfrica Oriental i hi ha una petita població a l’extrem sud de la península Aràbiga. Es distingeixen dues subespècies: E.c.colubrinus, que es troba al Yemen i al nordest d’Àfrica, des d’Egipte fins el Air (Níger), Etiopia y Somalia, i E.c.loveridgei, present al Sud de Somalia, Kenia i nord de Tanzània.

Ocupa les zones semidesèrtiques, matollars, sabanes seques i àrees amb afloraments rocosos a ambients una mica més humits. Sempre es troba a sòls tous o arenosos. És crepuscular i nocturna, durant el dia roman generalment enterrada al terra o bé refugiada sota pedres, a l’interior de caus de petits mamífers o entre acúmuls espessos de vegetació.

La seva alimentació es basa fonamentalment en rossegadors, però també pot caçar rèptils de mida petita i pollets d’ocells de reproducció terrestre. Com a totes les espècies de Eryx, per caçar les seves preses es manté semienterrada a la sorra, sobresortint només la part superior del cap, assetjant fins que es llença d’improvist sobre elles.

La seva reproducció és ovovivípara. Les femelles poden donar a llum entre 6 i 20 cries, d’aparença molt similar a la dels adults, però amb una coloració més pàlida, que es va enfosquint amb l’edat.

La situació actual de les seves poblacions a la natura no és gaire coneguda, però és una serp bastant comuna en captivitat.

Tots els rèptils del Zoo

A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z