Visita coneguem els animals

Zoo Barcelona

Una primera aproximació a la classificació dels animals vertebrats. Utilitzant conjuntament la narració i l’estudi de materials biològics, s’explicarà l’aparició tant d’aquells trets bàsics que els caracteritzen, com d’aquells trets innovadors propis de cada grup. Durant el recorregut es visitaran alguns dels animals del Zoo, s’interpretarà el present a partir de l’observació respectuosa i s’analitzaran els canvis que han sofert, per tal d’arribar a comprendre millor la biodiversitat vertebrada de la que formem part.

Durada: 2 hores

Hores d’inici: 10, 10.30, 12, 12.30, 14

Per treure el màxim profit de l'activitat Coneguem els animals suggerim que es treballin prèviament a l'escola, tant des de l'àrea d'experiències com des d'altres àrees (plàstica, expressió corporal, expressió oral i escrita, matemàtiques, etc.), els següents aspectes:

 

Per recollir els interessos dels alumnes i incrementar la seva motivació envers els animals:

  • Fer un mural a classe on s’anotaran i/o dibuixaran els aspectes que els nens/es volen saber sobre els animals.
  • Posar una bústia en què els alumnes puguin dipositar les preguntes que sorgeixin en qualsevol moment i que posteriorment es treballaran.
  • Recollir fotografies, articles de revistes, cromos, fitxes o altres materials sobre animals que els nens siguin capaços d'aconseguir.

 

Per observar els animals:

  • Demanar als alumnes que tinguin algun animal domèstic a casa que el portin per poder ensenyar-lo a la resta de la classe (també es pot fer sense l'animal, però en aquest cas cal que l'alumne faci una explicació sobre l'animal i que porti fotos per mostrar-lo als companys).
  • Visitar una granja per treballar els animals domèstics.
  • Anar a veure botigues d'animals domèstics.
  • Observar animals en estat salvatge, ja sigui al pati de l'escola o en sortides al bosc o al camp.

 

Com a objectius específics:

  • Reconeixement d'aspectes perceptibles dels animals: grandària, forma, color, etc.
  • Identificació de les parts del cos de les persones: cap, cos i extremitats amb algunes de les seves singularitats.
  • Diferenciació dels diversos tipus de proteccions de la pell: plomes, pèl i escates.

L'activitat Coneguem els animals dóna a conèixer les característiques principals dels cinc grups de vertebrats d'una manera adequada a l'edat dels alumnes.
 

  1. Breu presentació en una aula en què es veuen, en diapositives, representants dels cinc grups de vertebrats. A més, les imatges constitueixen un recull d'aspectes que no són directament observables al Zoo.
  2. Observació i manipulació de diferents objectes procedents d'animals de la nostra col·lecció.
  3. En sortir de l'aula, i dirigits per un educador del Zoo, els alumnes fan un itinerari pel recinte en el qual aprofundeixen en els continguts següents:
  • Comparació de les parts del cos de les persones i dels animals
  • Identificació dels diferents tipus de proteccions de la pell dels animals: plomes, pèl i escates.
  • Observació dirigida de les peculiaritats anatòmiques d'alguns animals (elefant, cangur, pingüí, girafa, flamenc).
  • Reconeixement dels diferents tipus bàsics de desplaçament: vol, natació, salt, cursa, marxa, etc.
  • Introducció en diferents tipus d'alimentació: carnívora, herbívora, omnívora, frugívora, etc.
  • Capacitat per advertir les semblances i diferències entre espècies properes (primats-homes).

Propostes d'activitats per dur a terme un cop realitzada la Visita Coneguem els animals:

 

Per a experimentals:

  • Completar les fitxes per fer a l'escola que s'inclouen en el llibret de treball.
  • Fer diferents tipus de col·leccions amb plomes, nius, pèls, pells, etc.
  • Fer murals amb les fotos d'animals recollides i agrupar-les segons el tipus de capa externa, la forma de desplaçament, la grandària, l'alimentació, etc.

 

Expressió oral i escrita:

  • Memoritzar un petit text sobre animals de manera individual o en grup i presentar-lo als companys.
  • Buscar contes, faules, poemes, endevinalles, embarbussaments, etc., sobre animals i recitar-los, llegir-los o comentar-los a la resta de la classe.
  • Escriure i/o representar històries sobre els animals recollides o inventades pels alumnes, que continguin informacions apreses en el desenvolupament de l'activitat.
  • Fer un llibre o un àlbum sobre animals que reculli tots els continguts treballats.

 

Lògica i matemàtiques:

  • Classificació i definició de grups d'animals amb cromos, fotografies, etc.
  • Buscar semblances i diferències entre animals.

 

Activitats de plàstica:

  • Fer i pintar màscares d'animals, disfresses, titelles, models d'animals amb plastilina o fang.
  • Construcció de trencaclosques a partir de fotos, cromos, retalls, etc.

 

Activitats d'expressió corporal:

  • Fer jocs d'imitació, en els quals els nens/es hagin d'endevinar quin animal està representant el company.
  • Relacionar instruments amb diferents animals i, en tocar el so d'un instrument, moure's i imitar l'animal que correspongui.

Avaluació de l'aprenentatge aconseguit:

  • Fer una fitxa d'una au, d'un mamífer i/o un rèptil, sobre la qual s'han d'assenyalar les parts del cos, el tipus de capa externa i el lloc on viu l'animal.

Atès que es tracta d'un material adreçat a dues edats i dos nivells cognoscitius força diferenciats, i que l'evolució dels alumnes des del començament al final de curs també varia molt, tota la informació i els suggeriments de treball que oferim estan pensats, lògicament, perquè se'n faci l'ús que es consideri més convenient. L'activitat es pot completar o reduir a voluntat, adequant-la a l'edat i els coneixements dels alumnes. 

INTEGRACIÓ CURRICULAR DE L'ACTIVITAT CONEGUEM ELS ANIMALS AL PARC ZOOLÒGIC

 

EIXOS TRANSVERSALS DEL CURRÍCULUM

  • Educació en defensa del medi ambient.

RELACIONS AMB LES DISCIPLINES DEL CURRÍCULUM

  • Coneixement del medi natural.
  • Descoberta d'un mateix.

 

OBJECTIUS

Referits a coneixements, fets i conceptes:

  • Identificar les parts de l'animal, les proteccions de la pell, l'alimentació i el desplaçament.


Referits a procediments:

  • Aprendre a observar acuradament els animals.


Referits a actituds i valors:

  • Fomentar el respecte envers els animals mitjançant un millor coneixement.

Grup petit: 188 € (fins a 20 alumnes) cada alumne addicional fins a 25, el preu són 8,15 € per alumne. Els mestres gratuïts

 

Grup gran: 233 € (fins a 29 alumnes) cada alumne addicional fins a 31, el preu són 8,15 € per alumne. Els mestres gratuïts
 

Per grups de discapacitats i residències amb dificultats econòmiques el preu són 7 € per persona i els acompanyants gratuïts.

 

BONIFICACIÓ ESPECIAL ÈPOQUES VALL

 

Si dueu a terme la vostra activitat educativa amb el Departament d’Educació durant els mesos de setembre, desembre, gener i febrer gaudireu d’un 20% de descompte en el preu de l’activitat. Si, a més, durant aquests mesos feu l’activitat en dilluns o dimarts, el descompte serà del 30%.(*)

(*) En cas que una activitat contractada amb el Departament d’Educació, acollida a aquesta promoció, s’hagi d’anul·lar per una incidència de força major, es procurarà bescanviar-la per un altre dia, sempre en les matèries condicions prèviament contractades.

Departament d'Educació
Pg. Circumval.lació, 3, 08003 Barcelona 

Informació i reserves: T. 932 256 787. Dilluns a dijous de 09:00 a 14:00 i de 15:00 a 16:30. Divendres de 09:00 a 13:30.

Informació: T. 937 065 656 de 09:00 a 20:00

escolazoo@bsmsa.cat